Bijbel - algemeen
- Het verbondsmatig evangelie.
Amsterdam: Buijten & Schipperheijn, 1990 (208 pagina's).
Het evangelie is door en door verbondsmatig.
Gaat het in de kerken verkeerd: vraag dan of het verbond
wel gepredikt en beseft is. Is de zending oppervlakkig:
vraag dan of met het verbond rekening gehouden wordt.
Vermenigvuldigen zich secten en bewegingen: reken dan
ermee dat zij vreemd over het verbond spreken of dit
welbewust negeren.
Het is onmogelijk om een evangelie te brengen, waaruit
het verbond uitgepeld is. Het is onmogelijk over het
koningschap van God te spreken zonder het verbond aan de
orde te stellen. De Grote Koning is de God van het
verbond. Zijn rijkswoord is verbondsmatig.
En daarom is er geen evangelie behalve het verbondsmatige
evangelie.
Laat dit op de kansels gebracht worden. Laat dit in het
volksleven klinken. Laat dit op de zendingsvelden
vernomen worden. Laat dit in de huisgezinnen beseft
worden.
En laat niemand zich schamen hiervoor.
Het moet geproclameerd worden:
EVANGELISCH = VERBONDSMATIG.
- The covenantal gospel. Neerlandia: Inheritance publications, 1990 (192 pages).
What significance does the Old Testament have for the
church of the new covenant? What is the difference
between the old and new covenants? What is the
relationship between the two? Some have said that the new
covenant has a different structure than the old; others
maintain that this is a matter of "more" and
"less". But what do these terms mean?
These and many more questions are pertinent for every
Bible reader. What about the gifts of speaking in tongues
and healing of the sick that are mentioned in the New
Testament? Are these gifts also given to the church of
today? Should today's Bible reader strive to also speak
in tongues? Or are these special gifts specific to the
early church?
Dr. C. van der Waal answers these and similar questions
in this book, in a style that is directed at
non-theologians as well as scholars. He examines the
structure and typifying elements of both Biblical and
social covenants, and proceeds to study commonly accepted
distinctions such as "covenant of works" versus
"covenant of grace" and "law" versus
"gospel". The author then describes in detail
the relationship between the old and new covenants,
followed by an analysis of the special but passing nature
of the apostolic era and the permanent "more"
of the new covenant.
-
De Continuïteit tussen het Oude en Nieuwe Testament. Pretoria: Spes Bona, 1981 (23 pagina's).
De verhouding tussen het Oude en Nieuwe
Testament is een onderwerp dat voortdurend de gedachten
opeist. Talloze vragen kunnen in dit verband gesteld
worden. Is het Oude Testament minderwaardig in
vergelijking met het Nieuwe Testament? Of zijn er
mogelijk in het Oude Testament meerwaarden in
vergelijking met het Nieuwe Testament? Is het Oude
Testament meer aards en het Nieuwe Testament meer
geestelijk, meer innerlijk? Kan het Oude Testament wel
christelijk genoemd worden of is het geen christelijk
boek? Is er continuïteit tussen het Oude en het Nieuwe
Testament of is er eerder een spanningsverhouding, een
dialectische verhouding?
- De Kontinuïteit tussen die Ou en Nuwe Testament. Pretoria: Spes Bona, 1981 (22 pagina's).
De verhouding tussen die Ou en Nuwe Testament is
'n onderwerp wat aanhou om die gedachtes op te eis.
Tallose vrae kan in hierdie verband gestel word. Is die
Ou Testament minderwaardig in vergelyking met die Nuwe?
Of is daar moontlik in die Ou Testament meerwaardes
in vergelyking met die Nuwe Testament? Is die Ou
Testament meer aards en die Nuwe Testament meer
geestelik, innerlik? Kan die Ou Testament wel christelik
genoemd word of is dit 'n christelike boek nie? Is daar
kontinuïteit tussen die Ou en Nuwe Testament of is daar
eerder een spanningsverhouding, 'n dialektiese
verhouding?
- The continuity between the Old and New Testaments. Neotestamentica 14 (1980), pp. 1-20.
-
Vragenboekje bij Sola Scriptura.
Goes: Oosterbaan & le Cointre, 1980 (81 pagina's).
Laten we ons niet schamen te erkennen, dat we ten aanzien van de Schrift steeds een toerustingscursus nodig hebben, ook al zijn we volwassen en klommen we hoog op de maatschappelijke of wetenschappelijke ladder.
- Sola Scriptura 1-2. Wegwijzer bij het bijbellezen. Goes: Oosterbaan & le Cointre, 31979 (672 pagina's).
De bijbel, de bijbel alleen.
Waarom? Er zijn ook andere 'boek-godsdiensten' dan het
'Christendom'. Waarom wél de bijbel en niet de Koran, de
Edda, de Indische heilige boeken? Waarom al die andere
boeken, die toch ook grote wijsheid bevatten, aan de kant
geschoven, en alle aandacht opgeëist voor dat ene 'boek
der boeken'?
De auteur geeft in deze wegwijzer bij het bijbellezen
antwoord op deze vragen; op karakteristieke wijze zet hij
de boeken van het Oude Testament voor ons op een rijtje.
Sola Scriptura 1: Het Oude Testament
Sola Scriptura 2: Het Nieuwe Testament
- Vra is vry: Heiliges, Makkabeërs, Christus op die troon van God, meulsteen.
Kerk en Woord 26, pp. 162-164 (nr. 6, juli 1978).
In Dan. 11: 34 word die Makkabeërs 'n klein hulp
genoem. Die ywer by Mattatias was 'n ware ywer, later het
dit 'n verkeerde ywer geword. Die Huis van die
Makkabeërs is verpolitiek en verwêreldlik. Tussen die
latere Makkabeërs en vryheidshelde en die oorspronklike
Makkabeërs is eweveel verskil as tussen die huidige VU
en die VU in 1880.
- Search the Scriptures 1-10. St. Catherines: Paideia Press, 1978.
The Bible is God's Word for a thousand generations. It
speaks to us and our children with the same authority as
it spoke to ancient Israel and the people of Jesus' time.
The best guide to the Bible is the Bible itself; we must
read and interpret Scripture in the light of Scripture.
These two principles are the foundation of Search the
Scriptures. The author invites us to compare
Scripture with Scripture, to look for themes that appear
in book after book, to understand the framework of the
divine plan of salvation.
If we read the Scriputres carefully and pray for the
guidance of the Spirit, we will receive insight. The
Bible's message of salvation is fully understandable -
for those who take the time to search the Scripures in
faith.
- Hoek van die boek: En zij zingen een nieuw lied, Het Nieuwe Testament: Boek van het verbond, De Grote Constante in het laatste Bijbelboek.
Kerk en Woord 26, pp. 145-148 (nr. 5, juni 1978).
As jy jou motorperd met petrol volgooi betaal jy, want
dit is 'n 'must'. Boeke sien ons nog altyd as 'n luukse
en gee hulle geen prioriteit nie. Daar sal onder ons die
besef moet ryp dat boeke nodig is om ten aansien van
oriëntering op bepaalde punte mee te kan praat en leiding
te kan gee.
- Vra is vry: Gérubs en aartsengele, in sonde gebore, verbond en koninkryk.
Kerk en Woord 26, pp. 117-122 (nr. 4, mei 1978).
Die koningskap van God hang ook saam met die verbond.
Want in die verbond openbaar die Groot Koning Hom. Hy
sluit 'n verbond met Sy vasalle en wil as Koning geëer
wees, en gee as Koning Sy genade of dreig met Sy oordeel.
Die verskil tussen ou en nuwe verbond is dat in die nuwe
verbond die OPENBARING van die koningskap groter is in
Jesus Christus.
- Enkele opmerkings oor tipologie. Ned .Geref. Teologiese Tydskrif 15 (nr. 3, 1974), pp. 225-235.
Die Ou Testament moet altyd tipologies benader word. Die
Ou Testament self en die Nuwe Testament kan ons hierby
tot gids dien, ja moet dit. Daar moet altyd gelet word op
die verskil tussen die Ou Testament en die Nuwe
Testament. Die openbaring het 'n geskiedenis
deurgemaak. Geen vlugtige parallelisering, geen
nivellering moet toegepas word nie. En ook geen allegorie
nie. Slegs deur van die tipologiese metode gebruik te
maak, is ons altyd opbouend, slegs só kan ons verantwoord
konkreet en aktueel wees.
- Wat staat er eigenlijk?
Goes: Oosterbaan & le Cointre, 1971 (212 pagina's).
In dit boek komen actuele zaken aan de orde.
Bijvoorbeeld de vraag of de 'wilde dieren'voor de
zondeval vlees gegeten hebben.
Inzake het omstreden woord 'getuigen' is het belangrijk
kennis te nemen van wat de auteur daarover zegt in
relatie tot Pinksteren, terwijl daarbij tevens de tekst:
'Die Geest getuigt met onze geest' nadere belichting
krijgt.
Het is verder van belang, inzake de discussie rondom het
cultuurmandaat, kennis te nemen van wat de auteur over de
veelbesproken woorden 'vreemdeling' en 'politeuma'
schrijft.
Het probleem 'Israël' blijft nog altijd de aandacht
trekken. Men denke aan de discussies rondom Hal Lindsey.
De informatie die de schrijver o.a. betreffende Romeinen
11:26 geeft (aldus zal gans Israël behouden worden) is
interessant. Er wordt hierbij een weg gewezen, die
tegenover onverbondsmatig chiliasme bevrijdend kan
werken.
Zowel voor zelfstudie als voor verenigingswerk kan dit
boek goede diensten bewijzen. Wat over 'tekenen der
tijden' en 'allegorie' naar voren wordt gebracht is onze
dagen van amateur-apokalyptiek van groot belang.
- Kerkelijk leven: De Schrift niet historisch betrouwbaar? De Reformatie 42, pp. 188-189 (nr. 24, 18 maart 1967), 196-197 (nr. 25, 25 maart 1967).
- De eeuw - 'eeuw'-ig. De Reformatie 39, pp. 301 (nr. 39, 4 juli 1964), 309-310 (nr. 40, 11 juli 1964), 317-318 (nr. 41, 18 juli 1964).
- Boekbespreking: Le Problème du Temps dans le Prophétisme biblique door prof. dr. André Lamorte. De Reformatie 39, pp. 80-81 (nr. 11, 14 december 1963).
- Boekbespreking: La Bible et le Plan de Dieu door prof. dr. André Lamorte. De Reformatie 38, p. 147 (nr. 18, 9 februari 1963).
- Antwoord aan prof. H.G. Stoker. Koers XXIX, pp. 45-49 (nr. 1/2, Julie/Augustus 1961).
Dog as ons die burg van die humanisme aanval,
moet ons terdeë op ons hoede wees. Want die skolastieke
terminologie van die eeue bied aan die humanisme baie
vastrapplekke. 'Geloofsaanleg' lê baie naby
'geloofsvermoë'. 'Geloofsaanleg' is baie keer gebruik om
die verwoesting van die beeld van God te verklein. En
prof. Stoker weet dat al die verskillende betekenisse van
'geloof' in die spraakmakende gemeente reeds vir eeue
diens doen om die konkrete roeping te verdoesel.
- 'n Algemene geloof? Koers XXVIII, pp. 326-331 (nr. 7/8, Januari/Februari 1961).
Die woord "geloof" moet gereserveer bly vir die geloof in
die evangelie van Christus. Die pistis, die geloof is
volgens die N.T. die geloof in die kêrugma, die
verkondiging van die heil. Die heidene en die Jode wat 'n
Grond van alle dinge wil erken, maar Christus nie wil
aanvaar nie, leef in die ongeloof.
- Schriftstudie: Losser van Abrahams zaad. De Reformatie 32, p. 123 (nr. 15, 19 januari 1957).