Brieven van Paulus
- Is die Jode nog op 'n manier
verbondsvolk?
Kerk en Woord
46, pp. 29-33 (nr. 2, maart 1978).
Dit is 'n belangrike konklusie, want dit beteken dat 'n
groot deel van die bevolking van die staat Israel eintlik
van daardie Oegriese stamme afstam en nie van Abraham
nie. Hierdie konklusie het vir die uitleg van Romeine 11
nogal gevolge.
- Zullen we wel trouwen?
De boodschap van 1 Cor. 7. Pretoria: Spes Bona, 1974.
De auteur betoogt dat in 1 Korintiërs 7 parthenos
(maagd) geen betrekking heeft op een ongehuwd meisje,
maar op een weduwe die slechts eenmaal getrouwd geweest
is. Paulus adviseert jonge mensen niet af te zien van het
huwelijk, maar hij geeft weduwen en weduwnaars het advies
geen tweede huwelijk aan te gaan.
- Boekbespreking: Die aardse Jesus in die prediking
van Paulus sy briewe door B.C. Lategan.
De Reformatie 43, pp. 262-263 (nr.
34, 1 juni 1968).
- Kerkelijk leven: De boom is Israël gebleven. De
Reformatie 43, pp. 59-60 (nr. 8, 25
november 1967).
- Boekbespreking: De brief aan de Galaten door
prof. dr. H.J. Jager. De Reformatie
42, pp. 149-151 (nr. 19, 11 februari 1967).
- Boekbespreking: De brief aan de Romeinen (II)
door dr. A.F.N. Lekkerkerker. De
Reformatie 42, pp. 84-85 (nr. 11,
10 december 1966).
- Boekbespreking: De eerste Brief van Paulus aan de
Corinthiërs door F.J. Pop. De
Reformatie 41, pp. 222-223, (nr.
28, 9 april 1966).
- Boekbespreking: De brief aan de Philippenzen en
de brief aan Filemon door dr. H.M. Matter. De
Reformatie 41, pp. 157, 159 (nr.
20, 12 februari 1966).
- Boekbespreking: Filippenzen en Filemon door prof.
dr. H.J. Jager. De Reformatie
40, p. 362 (nr. 45, 28 augustus 1965).
- Hoofdartikel: Hagar en de os; over
vergeestelijking. De Reformatie
40, pp. 65-66 (nr. 9, 28 november 1964), 73-74 (nr. 10, 5
december 1964), 81-82 (nr. 11, 12 december 1964), 117-118
(nr. 15, 16 januari 1965), 125-126 (nr. 16, 23 januari
1965).
Er zijn verschillende uitleggers die beweren dat
het Nieuwe Testament allegorese bezigt. Zowel in Gal. 4
als in 1 Cor. 9 is echter geen echte Alexandrijnse
allegorie te vinden. Daarom kan niet gezegd worden, dat
Paulus' uitleg niet normatief is voor de kerk van heden.
'Hagar' en 'de os' vallen niet buiten de wijze waarop het
gehele N.T. argumenteert. Het sterkste wapen tegen
allegorische 'Spielerei' is altijd weer: Schrift met
Schrift vergelijken.
- Boekspreking: De brief van Paulus aan de
Colossenzen door ds. J.E. Uitman. De
Reformatie 39, pp. 313-314 (nr. 40,
11 juli 1964).
- Boekbespreking: Commentaar op het Nieuwe
Testament; De brief van Paulus aan de Efeziërs door dr.
F.W. Grosheide. Aan de Kolossenzen door dr. Herman
Ridderbos. De Reformatie
36, p. 238 (nr. 30, 22 april 1961).
- Boekbespreking: Aan de Romeinen door dr. Herman
Ridderbos. De Reformatie
35, p. 274 (nr. 34, 28 mei 1960).
- Boekspreking: Enige opmerkingen over Romeinen
6-10 door prof. dr. H.J. Jager. De
Reformatie 35, p. 209 (nr. 26, 2
april 1960).
- Hoofdartikel: Geheel Israël. De
Reformatie 34, pp. 159 (nr. 20, 21
februari 1959), 167 (nr. 21, 28 februari 1959), 175-176
(nr. 22, 7 maart 1959), 183 (nr. 23, 14 maart 1959).
Bij de tekst: 'Aldus zal geheel Israël behouden
worden' moet bedacht worden, dat 'gans Israël' in het
Oude Testament vaak de representanten van Israël of de
'rest' aanduidt. Daarom moet hier niet gedacht worden aan
een te verwachten bekering, hoofd-voor-hoofd, en dat in
een duizendjarig rijk. Om de redding van de heidenen is
een gedeeltelijke verharding over Israël gekomen, maar
desondanks zal ook de 'volheid' van Israël, gans
Israël, in hen die zich bekeren, in Paulus' dagen
binnengaan.
- Schriftstudie: De Wapenrusting Gods. De
Reformatie 33, pp. 171-172 (nr. 21,
1 maart 1958), 181-182 (nr. 22, 8 maart 1958), 189-190
(nr. 23, 15 maart 1958), 229 (nr. 28, 19 april 1958),
237-238 (nr. 29, 26 april 1958).
God roept ons tot de strijd. Paulus geeft daarom
de bekende tekening van de wapenrusting Gods,
die aangedaan moet worden. Men heeft het echter vaak over
een 'geestelijke wapenrusting', en wanneer Paulus spreekt
over verschillende uitrustingsstukken van de christelijke
legioensoldaat, meent men dat dan menselijke
eigenschappen worden aangeduid. Gezien de verwantschap
met teksten uit Jesaja moet echter de vraag gesteld
worden of de delen van de wapenrusting niet van daden en
eigenschappen van Gòd spreken. De zwakke kerk, die staat
te midden van alle verwikkelingen van een heidense of
geseculariseerde wereld, - zij mag zich bekleden met de wapenrusting
van God.
- Boekbespreking: Dr. W. Volger, Romeinen en
Corinthiërs, deel van de serie: De Bijbel en zijn
Boodschap. De Reformatie
31, p. 7 (nr. 1, 6 oktober 1956).