Zending en evangelisatie
- Boekbespreking: Verbond en Sending door dr.
D.C.S. van der Merwe. (Die geref. verbondsleer en sy
betekenis vir die Sending). De
Reformatie 41, pp. 134-135 (nr. 17,
22 januari 1966).
- Kerkelijk leven: Schilder en de zending. De
Reformatie 38, pp. 201-202 (nr. 25,
30 maart 1963).
- Zending en evangelisatie: Inzake: Het gordijn
valt. De Reformatie
36, pp. 227-228 (nr. 29, 15 april 1960).
- Zending en Evangelisatie: Christus, het licht der
wereld. De Reformatie
33, pp. 295 (nr. 36, 14 juni 1958), 299-300 (nr. 37, 21
juni 1958).
- Zending en Evangelisatie: Zending - Kerkplanting.
De Reformatie
33, pp. 262-263 (nr. 32, 17 mei 1958), 269-270 (nr. 33,
24 mei 1958), 278-279 (nr. 34, 31 mei 1958).
- Boekbespreking: J.G. Holdcroft. Ware Bijbelse
Zending, haar kracht en haar tegenstanders. De
Reformatie 33, p. 262 (nr. 32, 17
mei 1958).
- Boekbespreking: Universaliteit in eigen kring in
de missiologie door Dr. H. Bergema. De
Reformatie 32, p. 348 (nr. 44, 10
augustus 1957).
- Kerkelijk leven: Doorgaande doorbraak. De
Reformatie 32, pp. 151-153 (nr. 19,
16 februari 1957).
- Kerkelijk leven: Legalisatie van de doorbraak. De
Reformatie 32, pp. 50-51 (nr. 7, 17
november 1956).
- Zending en Evangelisatie: De Gereformeerde
Oecumenische Synode over de Wereldraad. De
Reformatie 29, pp. 22-23 (nr. 3, 17
oktober 1953).
Men zou zo denken, dat dan de conclusie zou
zijn, dat het lidmaatschap van de Gereformeerde
Oecumenische Synode onverenigbaar geacht wordt met dat
van de Wereldraad. Maar in zulk een geval zou men de
kerken die aangesloten zijn bij de Wereldraad voor het
hoofd stoten. Daarom besloot men de leden-kerken te adviseren
zich niet bij de Wereldraad aan sluiten. De Geref. Oec.
Synode heeft dezelfde positie ingenomen als de synodale
kerken hier te lande, die óók samenwerken met de bij de
Wereldraad aangesloten indonesische kerken.
- Zending en Evangelisatie: Vragen aan Ds. Telder. De
Reformatie 29, p. 23 (nr. 3, 17
oktober 1953).
Wat bedoelt ds. Telder nu eigenlijk?
Als ik het goed begrijp, stelt hij de zending in geheel
Indonesië dubieus, omdat er in een klein gedeelte
van Indonesië (Soemba en Borneo) een paar kerken zijn.
Als ik het goed versta speelt ook de afstand bij zijn
overwegingen een rol: het verre Indonesië.
Bedoelt ds. Telder, dat we dus eigenlijk geen
zendingsroeping meer hebben? Bedoelt hij, dat als ergens
de deuren dicht gaan, het geen taak is om te worstelen ze
open te krijgen, of anders elders (b.v. Nieuw-Guinea) te
gaan werken?
- Zending en Evangelisatie: Varia Oecumenica. De
Reformatie 28, pp. 380-381 (nr. 49,
12 september 1953).
We zullen er rekening mee moeten houden, dat
zending en oecumenische beweging elkaar steeds meer
naderen zullen. De laatste is een kind van de eerste. Het
is Hoekendijk, die er sterk de nadruk op legt, dat
zending de meest complete uitdrukking van de oecumenische
verantwoording en de allerintiemste vorm van oecumenisch
contact is. De kerk verwacht het rijk Gods. Dit, en niet
de roeping tot propaganda of planting der kerk, drijft
haar tot het "apostolaat". De kerk drijft
daarom geen zending, maar wordt tot zending. De
kerk is slechts functie van het apostolaat.
- Zending en Evangelisatie: Gesloten deur in India?
De Reformatie
28, p. 370 (nr. 48, 5 september 1953).
Wij lopen als vrijgemaakten vandaag wel eens het
gevaar, dat we denken, dat Gods kerk met ons ophoudt.
Maar gelukkig vergadert de Here zich overal in de wereld
een gemeente, een ware kerk. Want de katholieke kerk is
niet aan één plaats gebonden. Achter het IJzeren
Gordijn en in Rood China vormt Christus zijn gemeente; op
Korea en in India. We mogen niet te zeer geïntroverteerd
zijn, de blik mag niet enkel naar binnen gericht. Er is
een broederschap in de wereld, die lijdt en onder
dreigingen verkeert.
- Zending en Evangelisatie: Van Apostolaat en
Apostoliciteit. De Reformatie
28, pp. 367-368 (nr. 47, 29 augustus 1953).
We doen echter goed om allerlei
"apostolaire" actie niet zonder meer naast ons
neer te leggen. Het geeft zo'n bevredigend gevoel, als we
iets àf kunnen wijzen en tevens weer breed-uit op ons
gereformeerde stoeltje kunnen gaan zitten. We hebben als
kerken die de apostoliciteit willen handhaven een grote
taak. Laat ons zien naar hen die de
"apostolaatskerk" voorbereiden en ons schamen.
Als zij, desnoods zonder fundamenten, zich zó beijveren,
hoeveel te meer wij, die de apostolische fundamenten
bezitten èn rijke perspectieven hebben naar Psalm 87!
- Zending en Evangelisatie: Varia oecumenica.
De Reformatie 27, pp. 366-367 (nr. 46,
23 augustus 1952).
Op de komende synode komen de oecumenische zaken
weer ter sprake. Stemmen vóór en tegen de I.C.C.C.
worden gehoord. Het zijn nu echter de tegenstanders van
de I.C.C.C. (dr. Bavinck e.a.) die de kat de bel
aanbinden en wijzen op het nuchtere feit, dat als
er aansluiting volgt bij de I.C.C.C. de banden met de
I.Z.R., de raden in Indonesië, etc. verbroken moeten
worden. Ja, zeggen zij, als de synode bij de
I.C.C.C. aansluit en dus breekt met al die
oecumenische raden, dan kunnen wij in Indonesië
onze biezen wel pakken, want de kerken daar slikken zo
iets niet. We kunnen daar alleen arbeiden als we in
oecumenisch verband samenwerken.
- Zending en Evangelisatie: De Bijbelse grondslagen van de Zending.
De Reformatie 27, pp. 51-53 (nr. 6, 10 november 1951).
De zending zou door dienstbetoon van allerlei
aard de boodschap des heils brengen en leren wat tot
vrede, sjaloom, heil en levensherstel dient. We moeten
echter bedenken dat Christus' wonderen profetische
daden waren, niet te vergelijken met de huidige
comprehensieve zendingsactiviteiten. Zij hadden een eigen
plaats, evenals die van de apostelen. In de eerste
christelijke tijd waren er zeker tekenen, die de
prediking van het Woord verzegelden. Maar geeft dit reden
om nù maar allerlei arbeid van sociale zorg en
reconstructie tot wonderen te verheffen, die op één
lijn staan met het verdrijven van demonen door Christus
en de apostelen?
- Zending en Evangelisatie: Fundeering van de Zendingsmethode der Comprehensive Approach?
De Reformatie 26, pp. 397-398 (nr. 51,
22 september 1951).
Hiermee is nog niet gezegd, dat dus ook
de kerk de zogenaamde methode van de comprehensive
approach moet aanvaarden en zoals de
"wereldzending" dat doet - om met Zuidema te
spreken - voor Sinterklaas moet gaan spelen en een groot,
sociaal, pedagogisch, cultureel, medisch, agrarisch
programma moet ontvouwen bij haar zendingsarbeid.
Natuurlijk, de prediking raakt alle terreinen van het
leven. Maar zegt dit nu tevens, dat de kerk geroepen is
een zendingsapparaat op te bouwen, waarin naast een
kerndienst, allerlei nevendiensten komen, waar geen eind
aan komt?
- Zending en Evangelisatie: Doorbraak in de Zending!
De Reformatie
25, p. 327 (nr. 40, 1 juli 1950).
Prof. Zuidema toonde in een
brochure aan welk een gevaarlijk heer ds. H. Rosin,
verbonden aan de Hogere Theologische School te Batavia,
was. Plots werd echter de vrede getekend tussen Zuidema
en de generale zendingsdeputaten. Zij zouden vergeten
hetgeen achter is en zich uitstrekken naar hetgeen voor
is: samenwerking in Indonesië. Maar uit een bericht in
het Friesch Dagblad blijkt, dat ds. Rosin nog vast in het
zadel zit, dat de synodale ds. A. Pos zijn collega is en
dat deze tegelijk met hem over de Heilige Geest spreekt.
- Nog eens: de I.G.Z.R.
De Reformatie 25, p. 120 (nr. 15, 7 januari 1950).
Het is bekend, dat prof. Bavinck en ds. Richters
propaganda maken voor de aansluiting bij de Wereldraad.
Nochtans werden zij, ook al weer met opzet, door het
moderamen van de Haagse synode als afgevaardigde in de
Internationale Gereformeerde Zendingsraad benoemd.
Niemand neme daarom het ons kwalijk, als we voortaan acht
de G. van de I.G.Z.R. een vraagteken plaatsen en alarm
slaan tegen deze organisatie.
- Zending en Evangelisatie: Een internat. Gereformeerde Zendingsraad?
De Reformatie 25, p. 106 (nr. 13, 24 december 1949).
Op de Gereformeerde Oecumenische Synode, die in
augustus 1949 in Amsterdam gehouden werd, is besloten tot
oprichting van een Internationale Gereformeerde
Zendingsraad. Prof. Bavinck deelde mee, dat op de
Oecumenische Synode met opzet in de besprekingen
inzake de Gereformeerde Zendingsraad de reeds bestaande
Internationele Zendingsraad geheel buiten beschouwing
is gelaten. Niemand make zich dus de illusie dat de
Oecumenisch Synode maatregelen heeft genomen om een
orgaan te scheppen, dat tegen de alle
zendingsfronten bedreigende I.Z.R. positie in zal nemen.
- Persschouw: Prof. Dr. S.U. Zuidema contra Ds. E.N. van Loo.
De Reformatie 24, p. 327 (nr. 39, 25 juni 1949).
Het zijn ontstellende feiten, die prof. Zuidema
naar voren brengt en angstige vragen, die hij stelt.
Niemand, ook ds. van Loo niet, kan zich aan de roeping
onttrekken zich hiermee bezig te houden. Wie zoals velen
vandaag maar "kerk, kerk" en "zending,
zending" zegt, zonder te onderscheiden tussen ware
en valse kerk en zending, deformatorische of
reformatorische kerk en kerkplanting, helpt mee om het
schone dat God sinds de Reformatie in en aan Nederland
gaf af te breken en de weg voor de antichrist te banen.
- Zending en Evangelisatie: Di loear negeri. De Reformatie 24, pp.
285-286 (nr. 34, 21 mei 1949),
294 (nr 35, 28 mei 1949).
Maar helaas - probeert men in de politiek
de eer van het vaderland te redden, onderwijl laat een kerk
haar vertegenwoordigers met buitenlanders
betitelen. En gaat vervolgens dit verraad en deze
capitulatie verdoezelen en camoufleren.
Struisvogelpolitiek. Di loear negeri, het is zó erg
niet.
- Zending en Evangelisatie: Vriendschap met de wereld, vijandschap tegen God (Jac. 4:4a). De Reformatie 24, pp.
257-258 (nr. 31, 30 april 1949),
264-265 (nr. 32, 7 mei 1949).
Leden der Nederlands Hervormde Kerk, leden der
synodaal Gereformeerde Kerken, gij allen die beseft te
staan in het ambt van gezalfde christen onder de wijde
hemelkoepel van de oordelende God, wandelt waardig der
roeping met welke gij geroepen zijt! Gij hebt de dure
taak om geen smakeloos zout te zijn, maar om de
volhardende liefde te betonen, die enkel het zuivere
Woord vast houdt. Niets meer. En niets minder. O, láát
u behouden uit dit verkeerde geslacht. Laat mede door uw
vasthouden aan de belijdenis de kerk gered worden van het
oordeel.
- Zending en Evangelisatie: Hoe dacht Groen van Prinsterer over "oecumenische" Zending? De
Reformatie 24, pp.
232-233 (nr. 28, 9 april 1949),
248-249 (nr. 30, 23 april 1949).
Als we Groens geschrift lezen, is het ons, als
was het niet honderd jaar geleden, maar thans geschreven.
Groen blijkt zich tegen dezelfde geestesstroming te
verzetten, die zich thans veelzins openbaart in de
oecumenische beweging. Telkens blijkt hij redeneringen te
bestrijden en toestanden te hekelen, waar ook thans de
wereld vol van is.We kunnen wel zeggen, dat hij destijds
een andere houding aangenomen heeft, dan velen van
vandaag, die pretenderen zijn erfgenamen te zijn,
aannemen.
- Zending en Evangelisatie: Een niet geplaatst artikel: China, Mott, etc. De Reformatie 24, pp.
210 (nr. 25, 19 maart 1949),
217 (nr. 26, 26 maart 1949).
De heer D. Krijger vertoefde jarenlang in China.
Hij leefde intens met de zending mee. Zijn ogen gingen
open voor de funeste invloed van de modernistische
zendelingen in China en met name van de door hen
beheerste Nationale Raad. Terug in het vaderland bemerkte
hij, dat er velerlei onkunde omtrent de zending in China
heerste. In de voorlichting van bevoegde zijde werd juist
de Nationale Raad hemelhoog geprezen. Om hiertegen te
waarschuwen schreef hij een stuk, dat hij inzond naar De
Standaard om daarin opgenomen te worden. Dit blad
weigerde echter dit stuk, dat van de gangbare mening
afweek.
- Zending en Evangelisatie: Kleur bekennen.
De Reformatie 24, p. 112 (nr. 13, 25 december 1948).
De kerken ontstaan mede door onze
zendingsarbeid, ingeschakeld in een puur modernistische
wereldorganisatie! Dit ontroert ons en stelt ontdekkende
vragen aan ons, die vroeger zo vol waren over onze
gezegende zending. Het modernisme is sluw bezig de kerken
in Indië te veroveren onder de schoonste leuze en om de
inheemse kerken te verstrikken in zijn wargaren. Er ga
toch bij ons veel gebed voor de reformatie van de kerken
van Indië op! O God, heidenen zijn gekomen in uw
erfenis, zij hebben uw heilige tempel verontreinigd.
Gedenk aan uw vergadering, die Gij van oudsher verworven
hebt.
- Persschouw: Evangeliseeren met de principieele bestrijders.
De Reformatie24, p. 99 (nr. 11, 11 december 1948).
Droevig is het, dat na de sprekerij in de
Apollo-Hal de synodaal gereformeerde ds. J. Overduin evangelisatiepredikant
voor Amsterdam geworden is. Droevig is het, als men door
vriendschappelijk samen te werken met een PvdA-dominee
het evangelie een rood kleurtje geeft om het aannemelijk
te maken. Droevig is het, dat wie protesteert kleinzielig
gevonden wordt. Droevig is het, dat zo het werk van
Groen, Kuyper, J.C. Sikkel, Colijn, Jan Schouten op de
fles gaat, vooral onder de jeugd. Droevig is het, als de
kerk liever zwijgt als Eli, dan als Elia de hedendaagse
kinderen terugroept tot de gereformeerde vaderen. Droevig
is het, als gereformeerde predikanten de jeugd oproepen
te luisteren naar ongereformeerde leiders. Droevig...
want het oordeel begint bij het huis Gods.
- Zending en Evangelisatie: De conferentie van
Makassar. De Reformatie 24, pp.
45-46 (nr. 5, 30 oktober 1948),
64-65 (nr. 7, 13 november 1948),
74-75 (nr. 8, 20 november 1948),
79-81 (nr. 9, 27 november 1948).
Wie overeenkomstig deze belofte, e voto
dordraceno, zending wil drijven, kan met de Raad van
Makassar niet meewerken. Als deze de ontworpen plannen
gaat uitvoeren, zal dit immers leiden tot ondermijning
van het enige fundament (kerk, opleiding) en een bouwen
met hout, hooi, stoppels (arbeid op velerlei terrein).
Mogen de christelijke gereformeerde kerken en de
Gereformeerde Zendingsbond dit al meer gaan inzien, ook
al zal deswege 't isolement gekozen moeten worden. Mogen
ook de ogen van velen in de gebonden gereformeerde kerken
opengaan, zodat hun duidelijk wordt, dat, nu hun kerken
met deze georganiseerde afval meedoen, ze geroepen zijn
krachtens het ambt aller gelovigen zich ook van deze
kerkelijke zonde vrij te maken.
- Zending en Evangelisatie: Naar de voltooide oecumenische hiërarchie in kerk en zending.
De Reformatie 24, pp. 24-25 (nr. 3, 16 oktober 1948).
Hoe kon men zo spoedig aan het Woord ontzinken?
A. Bewust of onbewust werd de leer van pluriformiteit van
de kerk al meer in toepassing gebracht.
B. De lijnen ten aanzien van de kerk, door vorige synodes
getrokken, zijn almeer vervaagd en verlaten.
C. Men brengt thans sterk naar voren, dat de kerken in
het Oosten zelf eenheid willen en dat men hun niet de
smart aan kan doen door Gods Woord uitgelegd naar onze
belijdenis in de zending te prediken.
D. Het is voorts aan het inslapen van het ambt der
gelovigen te danken, dat er een aparte kaste van
zendingsmensen kwam, die thans de kerk bij de strijd aan
het zendingsfront de nederlaag bezorgt.
- Zending en Evangelisatie: Een stem uit Oost Soemba over de Babylonische valse eenheid en de Bijbelsche ware eenheid.
De Reformatie 24, p. 4 (nr. 1, 2 oktober 1948).
In maart 1947 werd te Makassar (Celebes) een
conferentie van kerken en zending gehouden. Op deze
conferentie werd in het kader van de oecumenische
samenwerking besloten tot eendrachtige samenwerking op
verschillende terreinen. De vraag kwam op: Waren de
Kerken op Oost-Soemba ook tot deze conferentie
uitgenodigd? Ds. Tanahomba geeft op deze vraag antwoord.
En tevens geeft hij op eigen initiatief zijn zienswijze
over de "raad tot samenwerking van Christelijke
kerken" te Makassar. We achten zijn opstel zeer
belangrijk en wensen dat deze stem overal weerklinken
moge om de noodzaak van reformatorische zending aan te
tonen. Wat de Vader vele oecumenische wijzen en
verstandigen verborgen heeft, heeft Hij zijn kinderen op
Oost-Soemba geopenbaard.